REGISTRACEPŘIHLÁŠENÍ

DELOAD - ANEB KROK ZPÁTKY A DVA DOPŘEDU

DELOAD - ANEB KROK ZPÁTKY A DVA DOPŘEDU

Trénink je jako tlačení káry do kopce. Buď tlačíš málo a posouváš se tempem invalidního slimáka, nebo tlačíš moc a za chvíli se přetížíš. Prostě začneš couvat, zraníš se, s trochou štěstí ti ještě noha uklouzne na slupce od horskýho banánu a skutálíš se zase na začátek do bodu nula.

Případně na to můžeš jít od Podlahy jako Přemek. Začneš pozvolna tlačit, zvykneš si na tempo, postupně přidáváš až co ti síly stačí a v momentě, kdy cítíš, jak slábneš a zpomaluješ, prostě zastavíš. Uděláš krok zpět, rozhlídneš se, nasaješ čerstvý vzduch, vytáhneš v klídku tatranku, prostě zrelaxuješ a připravíš se na novou várku tlačení a věř mi, že tu káru potlačíš zase o něco lépe, silněji a dál.

To je vlastně hodně ve zkratce popsané cyklování programu. Nastavíš cíle (na kterou horu vylézt), program a progres (jakou cestou se vydat a jak rychle jít nahoru), cvičíš, makáš, přidáváš, zdravě přetížíš svoje tělo (donutíš ho se přizpůsobit) a pak povolíš nohu z plynu, necháš tělo odpočinout a zesílit. No a posléze se proces opakuje výběrem nového, vyššího vrcholku.

Pro koho to takhle funguje? Především pro mírně pokročilé a pokročilé. Začátečník si na svoji horu vyběhne za den, druhý den z ní sleze a třetí den je silnější a připravený vyběhnout na trochu vyšší kopec. Proč? Jeho kopce nejsou tak vysoké a těžko vyvine úsilí, které by ho nějak výrazně přetížilo. Proto ani v tréninku nemá deloadovací období zapotřebí, prostě stačí přes víkend zařadit grilovačku a plavání. Je to kvůli věcem složitějším, než namožený bicák, hlavně kvůli nervové soustavě.

Mírně pokročilý cvičenec už chodí na hory třeba třítýdenní, aby dokázal natrénovat takovou tréninkovou dávku, která dokáže zdravě přetížit jeho tělo a donutit ho se adaptovat. Mírně pokročilému bych doporučil tři až šest týdnů makat a týden zvolnit tempo - ubrat zátěž o 10% a série zkrouhnout na polovic (snížit nejen intenzitu, ale především objem tréninku).

Že deload nepotřebuješ a můžeš makat pořád? Jednou to vyzkoušej a pošli mi puget. Ten pocit, když se po dobře trefeném deloadu vrátíš do tréninku připravený nejen vyběhnout všechny skály světa, ale ještě je holýma rukama rozlámat, je k nezaplacení.

Navíc odezní problém s přílišným přetížením a klesajícími výkony. Není nic horšího než zvedat poctivěji, více a tvrději a zhoršovat se. Týdenní deload tento problém vyřeší. A ne, nezeslábneš, právě naopak. Deload totiž může sloužit jako tzv. období realizace - čas, kdy je šance si odpočinout a posléze sklidit ovoce - nové osobáky
(to se běžně dělá třeba před závody).

Co je ale neskutečně důležité - deload si MUSÍŠ ZASLOUŽIT! Pokud se budeš tři týdny flákat v base campu a pak ještě na týden posuneš relax na level becherovka s tonikem k snídani, na Everest se nikdy nedostaneš.

Co si z toho odnést? Neboj se makat, makání je důležité. Tělo potřebuje zdravě přetížit, ale pak si taky zaslouží odpočinout. Jak jedno nebo druhé vynecháš, okradeš se o výkon, kila na čince, buchty na pekáči.

Jsem Kuba a píšu facebookovou stránku Kuba Zvedá Železo, kde se můžeš těšit na více obsahu, tipy a poznatky ze světa železa. Pro více informací o koučinku navštiv www.kubazvedazelezo.net


Copyright GetBig.cz © 2015

PartneřiO webuKontakt